Krämig grönsakssoppa

denna soppan är fylld med goda nyttigheter och älskades av både stora och små, i synnerhet när treåringen fick vara med :) 
 
 
 
4-5 port
 
3 st morötter
1 st litet blomkålshuvud
1 st broccolihuvud
3-4 potatisar + lite sötpotatis
1/2 purjolök
2-3 selleristjälkar
2 st grönsaksbuljong + 1,5 l vatten, späd med ev mer
salt, peppar
färsk persilja
 
slanta morötterna och dela blomkålen och broccolin i mindre bitar, strimla purjolöken och sellerin samt tärna potatisen. 
Fräs morötter och blomkål i en stor gryta. Häll på vatten och buljong, låt koka på medelvärme i ca 10 min. Lägg sedan i resten av grönsakerna och låt koka i ca 15-20 min. Mixa soppan slät, om den blivit för tjock så späd med lite mer vatten. 
Smaka av med salt och peppar, klipp sedan över en lagom mängd persilja. 
 
Snabbvarianten är såklart att fräsa alla grönsaker på en gång, häll på vatten och buljong och låt koka tills grönsakerna är mixerredo. 
 
smaklig måltid! 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Min vegetariska receptbank

Som ny fantast inom den vegetariska matvärlden behöver jag samla goda recept. min strävan är att hitta recept med stor variation, högt varierat näringsinnehåll och som både vi vuxna och våra barn uppskattar.

RSS 2.0