Linsgryta med spännande smaker

Detta är en värmande linsgryta med mycket men balanserad smaksättning, grundreceptet hittade jag på linnéas skafferi. Kommer absolut bli en stående favorit hemma hos oss. 
 
 
 
4 port
 
1 rödlök
2-3 vitlöksklyftor
2 msk spiskummin
1 msk kanel
1 msk paprikapulver
1/2-1 tsk malen muskotnöt
peppar, salt
1 dl tomatpuré
500 g passerade tomater
1 grönsaksbuljongtärning + vatten, ca 5 dl, ev mer för att späda ut grytan
1 sötpotatis
1 zucchini
2-3 dl okokta linser, röda eller gröna
1/ dl russin
saft från 1 lime
 
finhacka lök och vitlök och fräs dem i olja i en gryta. Tillsätt samliga kryddor och matpurén, fräs en stund till. Häll sedan i passerade tomater och grönsaksbuljong+vatten. 
Skala och skär sötpotatis och zucchinin i bitar. Lägg grönsakerna, linserna och russinen i grytan. låt grytan koka i minst 1 timme på svag värme, men gärna mer om tiden finns. Rör om då och då. När grönsakerna mjuknat så kan du mosa dem med stekspaden så du får en tjock och len gryta. om den känns för tjock så kan du späda med lite mer vatten. 
När linserna är mjuka och du mosat grönsakerna så smaka av grytan med lite limesaft. 
 
Jag serverade grytan med fullkornsbulgur och sallad. 
 
Smaklig måltid!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Min vegetariska receptbank

Som ny fantast inom den vegetariska matvärlden behöver jag samla goda recept. min strävan är att hitta recept med stor variation, högt varierat näringsinnehåll och som både vi vuxna och våra barn uppskattar.

RSS 2.0