Veganskt alternativ till köttfärslimpa

Jag blev glatt överraskad av denna maträtten, välsmakande och en fyllig och bra konsistens. Både man och barn åt av det. Det enda man behöver tänka på när man ska göra den är att det tar lite tid att förbereda, men det är klart värt det. 
 
 
 
4 port
 
2 msk linfrö
2 msk chiafrö
6 msk vatten
4,5 dl gröna linser
2 dl champinjoner, finhackat
4,5 dl färsk baby spenat, grov hackat
1 gullök, finhackat
1 vitlöksklyfta, finhackat
lite timjan, färsk eller torkad
2 dl havregryn
1 dl mandelmjöl
0,5 dl tomatpuré + lite vatten
Salt, peppar
 
Lägg Linfrö och chiafrön i vattnet och låt svälla. Koka linserna och låt dem svalna.
Hacka under tiden det som ska hackas och fräs sedan lök och vitlök i lite olja tills den mjuknat. Lägg sedan i champinjonerna och fräs ytterligare en stund tills också dem mjuknat. Tillsätt spenaten och när den "skrumpnat" så lägg i timjan och tomatpuré och lite vatten om du tycker det behövs. Det ska koka ihop till en ganska tjock röra. Smaka av med salt och peppar, kom ihåg att det ska in i limpan och behöver lite extra kryddning. 
 
Lägg nästan alla linser i en matberedare (spara ungefär 1,5-2 dl), lägg i 1 dl av havregrynen och massan med linfrö och chiafrö- Mixa ihop allt till en tjock massa. Lägg över i en bunke och lägg i resten av havregrynen, linserna och mandelmjölet. Rör runt ordentligt och addera sedan grönsaksröran. Blanda allt väl och smaka av ytterligare en gång. 
 
Sätt in i ugnen på 200 i 40-50 min
 
Jag serverade detta till fullkornsbulgur, persiljesallad och hemmagjord pesto och hummus. Men det hade även passat med det klassiska kokta potatisarna och brunsås. 
 
Smaklig måltid!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Min vegetariska receptbank

Som ny fantast inom den vegetariska matvärlden behöver jag samla goda recept. min strävan är att hitta recept med stor variation, högt varierat näringsinnehåll och som både vi vuxna och våra barn uppskattar.

RSS 2.0